maandag 29 januari 2007

Meisje van 13

Vandaag precies 29 jaar geleden, ging ik met mijn ouders naar het Appeltheater in Scheveningen. De Oresteia van Aischylos werd opgevoerd. Diep onder de indruk was ik van spel, requisiten en ambience, en genoot volop. Nog altijd als ik Sacha Bulthuis of Aus Greidanus zie of hoor ben ik betoverd. De inhoud, laat staan de diepere betekenis van een groot aantal scenes, ontging me evenwel vrijwel totaal. Toen de leraar Latijn aan mij vroeg of het wel 'kon', dit stuk, antwoordde ik, één van de meest naïeve tweedeklassers, bevestigend. De vierde en de vijfde zijn naar dit stuk gegaan, waarna het klachten regende van bezorgde ouders. Naar welk een schandalig blote en erotische voorstelling waren hun bloedjes gestuurd! Pas jaren later viel bij mij het kwartje, toen de leraar maar bleef vragen of ik nog wel eens van een verboden vrucht snoepte.

1 opmerking:

maup zei

Dikke grijns. Toevallig hadden wij het gisteren over de leeftijd des onderscheids en wanneer dat nou was. Scheelt vast per persoon. Maar ik vermoed dat ook ik de verboden vrucht als dertienjarige nog niet had herkend. Enige jaren terug wuifde een goede vriendin mijn verbazing over een saillante anekdote uit onze gezamenlijke middelbareschooltijd lachend weg met: "Da hast du noch mit Puppen gespielt". Oh.

 

blogger templates | Make Money Online