woensdag 11 april 2007

Albertina Agnes Wilhelmina Luisa, bijvoorbeeld

Welkom op de wereld, Ambrosia. Mijn vader noemde zijn drie dochters respectievelijk de aardigste, de leukste en de liefste. Eentje klopte. Mijn jongste zusje was - en is misschien nog wel - de liefste. Wie word jij? Met een gouden lepel in je mond, Adelheid, klinkt welbespraaktheid minder fraai. Maar misschien word je wel heel sportief, kun je mooi zingen of word je Prinses Alba, de weldoenster?
In ieder geval tref je het, geboren te worden in wat nu een driemeidengezin is. Uit ervaring kan ik dus vertellen, Astra, dat dat zeer gezellig is. Niet altijd natuurlijk. Om de beste plaats aan tafel zal gevochten worden, ook bij jullie. De jongste wint dat zelden, laat ik er geen doekjes om winden. Maar oudere zussen, Arachne, daar kun je ook een hoop plezier aan beleven! Nog zie ik het stralende snoetje van mijn kleine zusje, die huppelend door de straat zong "Ik mag voor spek en bonen, ik mag voor spek en bonen!".
Kleren kun je delen (met een beetje mazzel zijn ze na Alexia afgedragen en krijg jij nieuwe), vriendjes mogen doorgegeven en je kunt met drie pasjes naar de bibliotheek.
In de auto zul je meestal in het midden moeten zitten. Als ze een beetje snugger zijn roepen de eerdergeborenen: "de ereplaats is voor Alève!".
Nadeeltje is dat je later in het leven wel erg moet wennen aan jongens en mannen. Neefjes heb je er ook maar één, als ik goed heb opgelet, dus dat schiet niet echt op. Vooruit, ik verklap het vast: ze maken vooral heel veel lawaai. Met deuren, neuzen, brommers en na gebruik van glaswerk. Groot voordeel is zeker dat ze het enig vinden als ze vragen krijgen en als er naar hen geluisterd wordt. Als prinsesje worden geboren is dan ook een topbaan! Het ga je zeer goed, Agniete.

(O ja, nog één dingetje. In alle verhalen rond je geboorte wordt jouw moeder zo geprezen omdat ze nog zolang werkte tijdens de zwangerschap. Dat is helaas een beetje overdreven, Amarylla. Dat doen bijna alle moeders in Nederland. En die sjouwen dan ook nog negen maanden zelf met de boodschappen en de buggy. Hele hoge hakken dragen is wel bijzonder, zeg je? Oké, die is voor jou. Slim Aagje.)

4 opmerkingen:

Elsje zei

Ik mis toch de naam Anne, een _typische_ prinsessennaam :-)

Over de aardigste, de leukste en de liefste gesproken ehrm... geschreven, er is een boek over drie jonge zussen die zo door hun omgeving genoemd worden (als ik het me goed herinner). Check, check.. nee, het zijn de slimmerd, de lieverd en de mooierd. Nou ja, 'precies hetzelfde maar dan helemaal anders' noemen wij dat hier. De tijd van de vrouwen van Ignacio Martínez de Pisón (kijk maar ff bij de boekgrrls voor de recensie). Als je het leuk vindt, of als het je leuk lijkt, zal ik het in juni voor je meenemen.

Anoniem zei

Met drie pasjes naar de bieb spreekt me nog het meest aan.

Ina zei

Voor de annalen en ter meerdere hits en glorie van dit weblog hier vermeld dat ik één naam goed had en dat het oranje telgje Ariane Wilhelmina Máxima Inès heet. Ook mooi.

Anoniem zei

Ik kom hier te weinig en doe mezelf daarmee ernstig tekort. Om het bovenstaande, bijvoorbeeld, heb ik me tranen gelachen. En welk een vooruitziende blik bovendien. Je wordt steeds beter, Ina. Echwel. Ik ga hier veel vaker komen.

 

blogger templates | Make Money Online