zaterdag 17 februari 2007

Op de zeepkist (3)

Voorpret

Ik leef niet zo makkelijk in het nu. Ik ben een vooruitdenker. In alle ruime betekenissen die nu maar in je hoofd opkomen. Behalve een planner, dat ben ik alleen op commando. Ik zie zelden met spijt of woede achterom, hooguit met nostalgie. Dat laatste levert nog wel eens een aardig blogjesonderwerp, maar heeft niet mijn grote voorkeur.

Ik ben vooral een fantast, een piekeraar, een regisseur, een slachtoffer en een held van alles wat nog moet komen. Vooral de voorpret is heerlijk. Ik kan het zeer aanraden. Uiteindelijk gaat zelden iets precies zoals ik had bedacht, maar dat geeft niks, want ik heb lekker de voorpret al gehad.

Over een paar uur vertrek ik naar Leiden, voor mijn jaarlijkse accu-opladen. Ik verheug me op de lange treinreis, waarin ik naar buiten ga kijken - vol voorpret -, aan een nieuw boek begin, en gesprekken af ga luisteren voor dialooghuiswerk. Ik verheug me op de wandeling naar het hotel, het weerzien van Heleen, het uit eten bij Disgenoten, het vastbinden van het kussentje morgenochtend, de tranen die me in de ogen zullen schieten bij Dies Irae.

Over een half jaar ga ik vast weer naar Buitenkunst. Ik verheug me op de nachtelijke peinspartijen, op een week lang alleen maar positieve mensen om me heen, op het gehuppel van onze blije jongste, op het slapen in de tent.

Een nieuwe baan, ook een bron van voorpret. Ik kan nu al lachen om de ongetwijfeld drie collega's die Arie heten, of Rob, of Bert. En die eerste dossiers die ik in handen zal krijgen, vol jargon wat me pas over een jaar bekend zal voorkomen. Heerlijk. En dat ik na een week een pendel-routine zal hebben ontwikkeld en weet bij welke biels ik in moet stappen om dat ene fijne bankje in de trein te pakken te krijgen. En wat zal ik een boeken lezen en een proza dichten!

Over vijf minuten ga ik naar boven, douchen. Heerlijk. Ik verheug me op de sokken van straks. 't Is nog best koud, zo 's ochtends vroeg achter de computer beneden. Ik verheug me op jullie, die dit lezend, zich voorprettig zullen gaan voelen, dat wens ik ieder althans hartelijk toe!

8 opmerkingen:

Anoniem zei

licht je een tipje van de sluier op.........waar gaat de treinreis naar toe?
Succes in je nieuwe baan.

J@Cq

Anoniem zei

Ha! We hebben dit jaar voor dezelfde Scratchdag gekozen. Ik zal je zien, morgen in Leiden.

Anoniem zei

Veel plezier in Leiden ! Ik kom toch ook eens een keertje meezingen hoor.

Anoniem zei

Zo te lezen heb je het erg leuk gehad in Leiden! (Wat was nu, achteraf, leuker: de voorpret of het daadwerkelijke gebeuren?)

Ah, en je gaat dus forenzen. Ik vroeg me al af of je 'daar' zou gaan wonen, of 'hier' zou blijven.
(Lekker relatief begrip natuurlijk, jouw 'hier' is weer niet mijn 'hier'... :-))
Forenzen, weet ik inmiddels uit ervaring, levert inderdaad zeeen van tijd op om boeken te lezen, inspiratie op te doen voor schrijverij (in welke vorm dan ook), en het schrijven zelf.
Jij gaat je vast enorm vermaken! Niet alleen met de nieuwe baan (had je dat trouwens niet alvast kunnen verklappen? ;-) Nu moest ik het ineens van het scherm af lezen), maar zeker ook met de reis heen en terug.
Veel succes en plezier!

José zei

O ja, een kussentje! Zet ik op mijn ljstje voor 17 maart (Utrecht, Mattheuspassion, heerlijk!).

Elsje zei

Voorpret, is dat net zoiets als voorspel? Soms, maar niet altijd leuker dan het hoofdspel? En wat is dan napret?

Ina zei

@Jacq: ik ga vier dagen per week naar Utrecht. Heen én weer terug. Over een paar maanden lees je hier vast hoe het bevalt.

Anoniem zei

Ha, back to Domstad. Zal je wel geen straf vinden. Geniet ervan, Ina!
J@cq

 

blogger templates | Make Money Online