maandag 11 december 2006

Samenzang

De trouwe lezer weet dat ik een zanger ben. Althans, ik zing graag. Als ik niet minstens een boek lees per week en niet naar mijn koortje ga, springt er een lampje op oranje. Oppassen nu! Leg ik de prioriteiten wel goed? Neem ik genoeg tijd voor mezelf?

Zingen doe ik in koorverband sinds mijn vierde jaar. Op het kerkkoortje in Ter Aar was mijn vuurdoop. Ik zal het eerste nummer nooit vergeten: Alles is eitel, Du aber bleibst, und wem Du ins Buch des Lebens schreibst. Zoiets. Het zit toonvast maar tekstueel fonetisch in mijn hoofd.

Daarna volgde nog vele koren. Vooral erg goede herinneringen heb ik aan het VU-koor en het USKO. Maar ook mijn huidige toonkunstkoor, Euterpe, is een warm bad. Wat maakt een koor bijzonder? Veel. Vandaag sta ik even stil bij wat zingen voor mij nog mooier maakt dan het al is: zingen naast een goede maat.

Elk koorlid zal het herkennen: het is heerlijk naast een goede zanger te staan. Als dat ook nog 'ns iemand is waarmee je kunt lachen, die jouw zangkunst ook kan waarderen en waar je kritiek van kunt verdragen en aan kunt geven, dan is er sprake van een echte zangmaat.

Ik heb bijna altijd geboft. Zo heb ik veel gezongen met mijn zusjes, allebei in hoge mate maten. Op het USKO, en later in de Kleine Johannes (ook een topkoor!), was het Lucine. Daar heb ik wat mooie muziek mee gemaakt! Het gedeelde gevoel als het klopt: perfect mengende stemmen, is verrukkelijk. De laatste jaren is het Cara. We begrijpen nog steeds niet waarom we de eerste maand - we kwamen tegelijk op ons koor - níet naast elkaar hebben gestaan. Sinds we elkaar ontdekt hebben houden we van elkaar, koorsgewijs gesproken. Of het nu is als leuner (Requiem van Verdi) of als steunpilaar (Hohe Messe van Bach), en ondanks de twintig centimeter die wij in lengte schelen, we zijn een hecht team.

Als alles vluchtig is, dan blijft toch het genieten.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk blog hoor!
En ook al zo'n anderhalf jaar aan het schrijven ook nog! Dat ik je nog niet eerder gevonden heb, vind ik dan ook heeeel apart... ;-)

Heb je ook een rss-feed ergens op je blog staan? Ik kan hem niet vinden... :-/

Anoniem zei

Het lijkt me te vergelijken met dansen met een 'goede maat'. Heerlijk. Het beste.

Enno Nuy zei

Terzijde: ik wil je wel een nieuwe lezende vrouw sturen, maar vermeld je dan ook mijn naam/weblog?

Ina zei

@marius nuy:
Dank voor het aanbod. De verzameling lezende vrouwen wordt alleen door mezelf, maar vooral door postcrossingkaarten gevoed.

Ina zei

@yvonnep: ja, ik denk dat het vergelijkbaar is. Variatie op een thema ;-)
O, genremenging is het helemaal, these days, moet ik uit alle cultuurbijlages opmaken. Ruik ik hier kansen, maat yvonnep?

José zei

Een wat late reactie omdat ik via via via bij dit bericht kom. Ik lees jou veel te weinig!
Ja, zo'n maat, wat fijn is dat. Ik heb er twee achtergelaten toen ik een paar weken geleden bij het operakoor wegging, een oude en een nieuwe. Met de oude zong ik, met de juiste aanloop, tot en met de bes, maar sinds de nieuwe kooropstelling stonden we uit elkaar. Een nieuwe ster kwam net op toen ik doofde, zal ik maar zeggen, zodat mijn laatste kooravond daar toch een dubbel gevoel gaf: wat als ik toch zou blijven? Maar mijn besluit was goed, ik moest daar stoppen. In het kerkkoor heb ik er gelukkig nog eentje: heerlijk zingen met op tijd de slappe lach tussendoor!

 

blogger templates | Make Money Online