zondag 20 mei 2007

Op de zeepkist (9)

Spelletjes op zondagmiddag

Wat is er heerlijker dan in goed gezelschap de kastjes met de blauwe deurtjes open te trekken en een spelletje eruit te halen? De afgelopen uren speelden mijn jongste zoon en ik respectievelijk SET (ook online te spelen, maar op tafel veel leuker) (Ina) , Mastermind (Pelle), een suf verkeersspel uit de jaren zeventig zonder spelregels (Ina) en Mollenmania (Pelle). In goede harmonie konden we uit elkaar gaan, gelijk als de stand was. We hadden nog graag gekwartet, maar ja, da's met twee nou eenmaal niet zo leuk.
Bij vlagen ben ik een fanatiek speler. De krakers Monopoly en Kolonisten van Katan, natuurlijk, maar ook meer obscure spelletjes als Splitten en Hottenschotten. Een aanrader, die laatste, ook voor in de Thalys, te spelen op twee uitgeklapte tafeltjes.
Nostalgisch blader ik nog even door de moeder aller kwartetten: het verkade kwartet. Er blijken er twee te bestaan, een bruine met dieren en de grijze met verkadeproducten. Die laatste ken ik al sinds mijn eerste kwartetherinneringen. Bijna veertig jaar geleden had ik al geen flauw idee hoe Keps (Minta, Sinaasappel, Gember en Advocaat) smaakten. En carton schreef ik allang niet meer met een c.
Het kost me niet zoveel moeite meer te doen alsof mijn vader knikkebollend in de bank hangt, ik met mijn zusjes in zondagse jurkjes Stap Op zit te spelen en de trap hoor kraken. Mijn moeder komt naar beneden van haar middagdut. We krijgen straks wat drinken en een biskwietje. Met een stukje chocola erop.

2 opmerkingen:

Elsje zei

Herkenbaar! Waar ik sinds het moment dat ik op kamers ging al van droomde, hebben we nu hier in Huize Hengeveld: een hele inloopkast met spelletjes!
Ouderwetse, zoals inderdaad natuurlijk Stap Op, maar ook nieuwerwetse als Rush Hour (eveneens online te spelen maar veel leuker met de echt vast te pakken autootjes)
Wij vervelen ons nooit! :-)

Anoniem zei

Ik ken een truc om Mastermind te winnen. En memorie. Ik ben dol op memorie met heel veel kaartjes. De hele grond vol.

 

blogger templates | Make Money Online