dinsdag 14 november 2006

Bio-sfeer


Zijn vragen "Zijn er veel mensen die dit een leuk vak vinden?" en "Heb je hier later nou nog wat aan?" hadden al verraden dat het hart van mijn oudste niet bij het vak biologie ligt. Toch bleef hij achter mij aan tafel stevig doorleren. Zijn zachte gerepeteer heeft iets gezelligs. "El Pee lucht-pijp - En Ha neus-hol-te - Es slok-darm" enzovoort en nog een keer. Zittend achter de computer luister ik niet echt. Mijn codewoord is 'overhoren'. Dan zal ik me omdraaien. Tot ik me realiseer dat ik een paar keer een woord opvang dat ik niet herken. "Tee Gee tong- been - Es Bee Hábsbinasie".
Wat is in vredesnaam Hábsbinasie? Ik kijk in zijn boek. Daar staat het, onder afbeelding 2.17 a:
sb Hap Spinazie
Zou dit niet gewoon een hapje groente kunnen zijn wat daar in de Kaa Haa keel-holte zit, een hap spinazie, zeg maar, in plaats van hábsbinasie? Stach haalt opgelucht adem; hij vond het al zo'n raar woord.
Ergens in ons land zit een redacteur die spijsbrok een te ingewikkeld woord vindt voor tweede klassers, maar zelf een legenda aanpassen een te grote opgave.

1 opmerking:

Elsje zei

Zeg maar tegen hem dat biologie voor veel mensen erg leuk is, ondergetekende zat in haar jaar tussen 225 eerstejaarsstudenten en dat waren alleen diegenen die voor Utrecht gekozen hadden...
Of je er wat aan hebt? Tja, dat hangt ervan af wat je onder 'eraan hebben' verstaat. Dat ik gemakkelijk met de dokter kan praten misschien? Ik hoefde in ieder geval geen geneeskunde te studeren om dat te kunnen. Want snijden in lijken had niet mijn directe interesse.
Het feit dat meer dan driekwart van de medicijnen van plantaardige oorsprong zijn of afgeleid zijn van plantaardige producten misschien voldoende?
[zo, de fysiologie van dier en plant voldoende aangeprezen?]

 

blogger templates | Make Money Online