vrijdag 12 november 2010

Nanologboek (10)

Voordat ik begon te schrijven heb ik 25 voornamen verzameld. Ooit zal ik vertellen hoe ik juist aan deze 25 namen kom. Vaste lezers uit bepaalde kring hebben wellicht al een vermoeden. De tweede verzameling is een lijst van 25 achternamen. Ik heb die van collega's genomen. Ik word niet of nauwelijks gelezen op mijn werk, dus dat blijft wel rustig. Elk keer als ik een nieuw verhaal begin - de 25 verhalen die in de maand november 50.000 woorden op moeten leveren - wijs ik mezelf random een voor- en een achternaam toe.
De Marieke van gisteren was een uitkomst. Uit eerdere verhalen wist ik al dat zij het zusje van Onno en het nichtje van Josje was. Haar verhaal liet zich dan ook soepel schrijven. De naam van vandaag riep niet genoeg op om op alweer een drukke werkdag, aan de slag te gaan. De rest van het leven gaat ook door, het is niet anders.
Een woordloze dag, de tiende novemberdag. Het zij zo. Ik kan het hebben.
Maar als de inspiratie blijft wel erg lang weg. Van de plank naast mijn bed pak ik het boekje van Jan Veldman, de 36 dramatische situaties. Ik kies mijn lievelingsgetal, nummer 29 en lees "Verliefd worden op de vijand." Langzaam komt het idee ...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb zo'n vermoeden waar de voornamen vandaan komen. Ik was hier al een tijdje niet meer geweest. Leuk om de verhalen te lezen. Heb je wel gemist zondag...

groetjes,

Marieke

Ina zei

Hé Marieke,
Waar haalt een mens 25 mooie namen vandaa? Jij en ik weten het.
Volgend jaar kom ik weer, goed?
Hartelijks,
Ina

 

blogger templates | Make Money Online