woensdag 5 maart 2008

Aagje leest mee (2)

De twintiger naast Aagje speelt een spel op zijn computer. Yes sir! Yes sir! Hij schiet heel vaak raak. Here we go! Confirmed. Hij installeert met vaardige vingers een Helipad, een Silo en een Guard Tower. Het scherm blijft vol met poppetjes. Yes sir! Aan de overkant van het gangpad haalt een bebaarde man een glossy A4 uit zijn tas. De activiteiten nader toegelicht kopt het blaadje. Aagje zit net iets te ver weg. Jammer, ze is dol op papieren actie. De jongen naast Aagje weet met zijn linkerhand ook nog een sms’je te produceren. Hij heeft een hip toestel met hele kleine letterjes. Aagje is trots op haar goede ogen. Ik ben onderweg naar huis. Doe maar rustig aan lieverd. Ik zie je wel verschijnen. Aagje kauwt wat na op de combinatie van 575 doden binnen een kwartier en zijn lieverd.
Ze heeft nog een computerscherm in haar blikveld. De eigenaar is druk aan het bellen met ene Steve. His shipment will be in week 13. Can you handle that? What is your forecast? Let’s first wait for his reaction. So what is the ready date? I remind some excellent diner. Aagje is blij dat ze Steve niet is en dwaalt weer terug naar wat ze kan zien. Ze krijgt een nieuwe forens naast zich. De vrouw is 17 dagen eerder geboren dan Aagje en lerares Duits. Nadat ze haar autopapieren gespeld heeft, kijkt de vrouw in hoog tempo proefwerken na. Een station later is ze alweer verdwenen.
Het is een drukke dag voor Aagje. Ook de laatste die op haar bankje schuift vandaag heeft iets te lezen bij zich. Een tot de draad versleten pocket. Life, the universe and everything.
Aagje weet dat Douglas Adam het ook weet: Niets is wat het is en het kost even om daar achter te komen.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Aagje, wat doe je dat toch leuk! En wat zie jij veel! Ik moet beter gaan opletten in mijn trein.
Ook leuk vind ik je 'En verder, op de...'

Jan van Coeverden zei

je doet aagje op zijn elsjes. ik houd meer van de ik-vorm omdat het dan net iets persoonlijker wordt en meer kracht krijgt. overigens betrap ik mij ook regelmatig op dit soort nieuwsgierigheid en ik zal eveneens niet nalaten geschriften te lezen en gesprekken af te luisteren. voor een beetje schrijver als jij een onmisbare eigenschap en bron. de combinatie van romankunst en een meer journalisatieke aanpak zie ik overigens voor jou wel zitten. frictie a la frank westerman, wahrheit und dichtung in elkaar gevlochten. hupla aan de research Ina.

Ina zei

@jan: ik schat mijn nieuwsgierigheid en lef toch onvoldoende in om een bekwaam journalist te kunnen zijn. Vertrouwend op mijn fantasie ga ik vooralsnog voor de fictieve roman.
Ik deel je voorkeur voor ik. Ik is ook eigenwijs en probeert hier in dit weblog van alles.

 

blogger templates | Make Money Online