zaterdag 8 september 2007

Huize Molenaar

Alsof hij had staan wachten achter de enorme deur, zo snel wordt op mijn aanbellen gereageerd. Ik noem de naam van mijn werkgever en de deur gaat nog wijder open. Vanaf de drukke weg stap ik in een andere tijd. Ik waan me ogenblikkelijk in het einde van de negentiende eeuw. Ik zou bij Louis Couperus op bezoek kunnen zijn. De jongeman gaat mij voor naar de garderobe. Dat wat ik overal kapstok noem, noem ik hier garderobe. Links en rechts blik ik in de kamers met de hoge plafonds. Ik voel er de geest van mijn eigen twintigste eeuwse herinneringen. Bruiloftsmaal. Promotiefeest.
"Mag ik uw jas aannemen?"
Mijn jas is een oud Hema-geval tegen de regen. De mouweinden zijn gescheurd; de kraag is grauw. Ik houd van het schimmelige geurtje dat me tegemoet komt als ik de jas 's ochtends uit mijn fietstas trek. Ik overhandig de jas als was het een bontmantel, wetend dat hij hem op die wijze zal aanpakken.
"Als u mij wilt volgen?"
Hij doet wat ik zou doen als ik een gast twee steile trappen op zou moeten begeleiden. Babbelen. Hij excuseert zich voor de tweede trap. Er is gelukkig wel een toilet boven, troost hij me. Ik hijg zo zacht mogelijk.
"De laptop staat klaar. Ik zal vragen of de koffie en thee al geserveerd kan worden."
Later op de middag ga ik naar het toilet. Ook dit kamertje is in oude luister opgetrokken. Ik beluisterde trots in de stem van de jongeman. Die kan ik nu plaatsen. Het toilet is gloednieuw.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi, hè! Ik ben er een keer voor een bruiloft geweest. Goddelijk dessertbuffet serveerden ze toen.

Sjaak zei

Sjaak vierde in 1995 hier het bruiloftsfeest met (inmiddels ex) H. Broer Doesbrand was ceremoniemeester en voerde voortdurend strijd met de beheerder, die als een moederkloek de authenticiteit van wand, pand en interieur bewaakte. Het dessertbuffet werd ons bij de intake bijna door de strot geduwd, maar dat zagen we toen niet zitten. Na afloop was er een heuse wiedergutmachungssessie voor nodig om opgelopen frustraties te niet te doen.
Binnenkort gaat Sjaak ook voor zijn werk erheen; wellicht is het daar geschikter voor, maar een mooie lokatie blijft het.

Anoniem zei

Ooit was ik er vaste gast. :-) Ik organiseerde Les Salons Savoureux en vele hoge dames en heren aten en praatten hier door mijn toedoen. Ze hadden hier stuk voor stuk een geschiedenis. De geschiedenis van HM zelf is ook geweldig (en opgeschreven) en er is nog een oude, gepensioneerde ober die het allemaal prachtig kan vertellen.
Geniet er van. Er verdwijnt steeds meer.

 

blogger templates | Make Money Online