donderdag 7 februari 2008

Op de zeepkist (11)


De monomane relatie

Iteke Weeda schreef in 1986 het boek Vriendschap in Beweging. Ze betoogt daarin onder andere dat we als mens niet zo krampachtig op zoek moeten naar die ene kennis/vriend/partner waar we alles mee willen en kunnen en moeten. Op vakantie gaan, kinderen krijgen, strandwandelingen maken, spetterende sex, shoppen: waarom moet dit met die ene Ware Jacob(a)?
Het was de tijd dat Weeda zich feministisch sociologe noemde en ik las waar de Vpro en Opzij over spraken. Met een vriendin boomde ik over de Vriendschap. Je bent toch mooi gesjocht als jij degene bent met wie iedereen altijd maar boswandelingen wil maken, was haar stelling. De achterliggende vraag spraken we niet uit: hoe kom je zo aan je spetterende sex?
Ruim twintig jaar ouder (en exact even oud als Iteke was toen ze dit boek schreef) zie ik al een stuk meer in de eenzijdige relaties. De keuze is simpel: alles met iedereen kan niet en alles met één iemand zet teveel leuke mensen buiten spel. Als je al zou willen kiezen. Het is al prachtig als je vriendschappen in stand weet te houden en zo nu en dan weer eens oppoetst. Dus nu heb ik ze, de monomane vriendschappen.
De mooiste vind ik die met mijn sms-man. Mijn hooggewaardeerde, altijd te bereiken, maatwerk-googlelaar. Mijn Henny Meijer hulpdienst. De dienst die ik afneem zo vaak als ik hem verleen. Want ik meen zijn sms-vrouw te zijn.
We zijn ex-collega’s en hebben verder niet meer met elkaar te maken. We delen de liefde voor de grote club van Zuid, en ook dat resulteert in sms’jes. Zoals afgelopen zondag.
- Ik zat in het Concertgebouw. Hoe erg was het?
- Dramatisch
Dan weet ik genoeg.
Maar het meest hebben we aan elkaar als er wel Hier en Nu een Feit opgehoest moet worden en wij niet in de buurt van een computer zijn. Of (en dat is niet om door te vertellen) als wij in gezelschap zijn dat wij pogen te intimideren. Een greep uit wat wij elkaar zoal afvragen:
In welke gemeente ligt Brandevoort?
Hoe heten de Wachters in het engels?
Echte naam van Drs. P.?
Hoe laat volle maan?
Waartoe zijn wij op aarde?

5 opmerkingen:

Elsje zei

schitterend! dat doe ik ook met sjaak, die toevallig ook vele andere functies in mijn leven vervult. op vakantie gaan, (strand)wandelen horen daar zeker onder geschaard, samen kinderen krijgen overduidelijk niet en of spetterende sex daarbij hoort is niet voor ons een weet en voor de anderen wellicht een vraag

Sjaak zei

Confirmed. Niet zo lang geleden: telefoontje. Elsje: in welk jaar is Julia Roberts geboren? Dat zoek je dan even op. Andersom: mocht ik ooit in Lotto Weekend Miljonairs verschijnen (waarom niet; ik trad in 1998 ook al op in 'Denktank') dan is zij mijn hulplijn. Ik ken geen Sneller(e) zoeker dan zij!

Over spetterende sex hebben we het nog een andere keer misschien

Ina zei

Waaruit ik mag concluderen dat mijn relatie met de sms-man verbroken zal worden zodra de Tederbeminde een fatsoenlijk mobiel koopt en leert sms'en?

Elsje zei

@ina: dat hangt er maar net vanaf of er al dan niet sprake is van overlappende kennisgebieden of zoeksnelheden

Anoniem zei

mooi als je zoveel vrienden hebt dat je lekker kan zappen

 

blogger templates | Make Money Online