donderdag 28 september 2006

Het ligt op het puntje van mijn tong ...

In het voorjaar van 1988 fietste ik met een vriendin naar mijn zusje die toen in Lille woonde. We waren vroeg op pad gegaan, hadden de trein naar Vlissingen genomen, overgestoken naar Breskens en reden nu over de betonplaten door Vlaanderen. We bespraken onder andere de voetbalwedstrijd van de vorige dag. Een Europese wedstrijd van Ajax. We deelden onze bewondering voor de invaller. Kom, hoe heettie die nou? Na uren peinzen wisten we alles over de man: in welke minuut hij was ingevallen, zijn rugnummer, voor wie hij in de plaats kwam, welke prachtige bewegingen hij had gemaakt, wat de verslaggever van 'm vond, dat hij pas op z'n zeventiende voor het eerst had gevoetbald en wat zijn vorige clubs waren. Maar hoe heette hij nou?? Nog meer gepeins leverde op dat zijn achternaam bijna-zeker-weten met een M begon, zijn voornaam vast-en-zeker met een H. Het puntje van onze tong maakte overuren.
Dit was nog in het pré-mobiel tijdperk. En opbellen uit het buitenland, dat deed je niet zomaar. Mijn zusje had de wedstrijd niet gezien. Het antwoord zou dus echt uit onszelf moeten komen. Ik herinner me niet meer bij wie hij binnen viel, maar een paar dagen was hij er opeens: Hennie Meijer!

Sindsdien heet zo'n kwestie bij ons thuis een Hennie Meijer. Als we ergens niet op kunnen komen, dan zeggen we tegen elkaar. 'Zeg, ik heb een Hennie Meijer'. Ik heb al meermalen overwogen een Hennie Meijer-hulpdienst op te richten. Want de ergernis over die ene naam waar je niet op kunt komen is universeel.

En dan mag een hulpvraag best meermalen gesteld worden. Ik heb zelf een terugkerende Hennie Meijer: Carol van Herwijnen speelt in een stuk van Wim T. Schippers 'We zijn weer thuis" en notaris. Zijn naam staat in paars neon op zijn zogenaamde kantoor. Volgens mij is dat het VU-hoofdgebouw aan de Boelelaan, maar dat terzijde. Volgens mij een korte naam, met een dubbelzinnig lading. Henk als voornaam? Born als achternaam? Henk Born?? ... ik ben er bijna ... 't ligt op 't puntje van mijn tong ...

3 opmerkingen:

Anoniem zei

LOL...er zijn dagen die volledig uit Hennie Meijers!

Sjaak zei

Hé een foto van, hoe heet ie ook al weer? Dat was mijn eerste reactie. Henny Meijer, zei ik tegen de VdH niet wetende dat ik een klein Henny Meijertje had. Prachtig blogje, heel herkenbaar. Henk Born lijkt me wel goed. Prachtige serie met namen als Boy Bensdorp, Evert Holvast en Ge "ik kan je nu geen ontbijt serveren" Braadslee.

Anoniem zei

Het Centraal Museum had onlangs een Wim T. Schipperstentoonstelling en op de site hier de meest bekende namen en uitdrukkingen uit zijn voorstellingen en TV-series.

Namen

Het Willy Dobbeplantsoen
De Gek Geworden Bever (café)
Café Muurzicht
Het Ouwe Lulletje (café)

Evert van der Pik
Rein Schaambergen
Jaqueline van Benthem
Etna Vesuvia
Fred Haché
Barend Servet
A.J. Broekema
Anneke Rol
Jaap Knasterhuis - viool
Jacques Plafond
Simon Raaspit
Govert Zwanenpark
Thijs van der Hoed
oom Gerard (van der Hoed)
Ada Bezemer
Henk Born
sexuoloog Flinterman
Sjef van Oekel
Gé Braadslee
Wilhelmina Kuttje jr.
Gerrit Dekzeil
Rik Rollinga

Legendarische uitdrukkingen

Prima de luxe
Verdomd interessant, maar gaat u verder
Joe
Bal gehakt
Ik heb last van een goed humeur
Peu nerveu
Gekte
Pollens!
Reeds!
Jammer, maar helaas
Ik word niet goed
Ik ben natuurlijk ook maar een eenvoudige boerenlul

Het aantal Hennie Meijers groeit met de jaren. Een onontkoombaar proces naar het schijnt. Ook voor Coef.

 

blogger templates | Make Money Online