woensdag 6 januari 2010

SPAM: koop oude postzegels (2)


De 21ste eeuwse postzegel is vaak een sticker. Dat heeft geen allure meer. 't Is reuze makkelijk, dat wel, maar de charme van die papieren tandjes, de illusie dat wat jij plakt ooit afgestoomd kan gaan worden: opgeofferd is het, aan de tand des tijds die snelheid vraagt.
De oude postzegels hadden ook een groot nadeel: het likken is vies. Daar kom ik op terug.
Postzegels worden blijkbaar altijd teveel gedrukt. Of het nu de speciale zomerzegels zijn, de kinderpostzegels, de zegels ter gelegenheid van x jaar rode kruis, een nieuwe koningin, een herdenking van een brok geschiedenis: talloze waardevolle papiertjes bereiken de consument niet, in het betreffende jubeljaar.
Voer voor de opkopers. In Klaaswaal zit er zo één. Ik schreef er al eerder over. 't Is te mooi om waar te zijn. Postzegels vanaf 1977 zijn nog gewoon geldig. De postzegels (uit de tijd van de gulden!) zijn hier nog te koop. Met korting tot wel 20 procent, ook dat nog. 't Vergt natuurlijk wat omrekenen, maar dat doet de firma voor je.
Zo krijg ik mijn velletjes voor Nederland, voor binnen Europa, en voor buiten Europa, keurig aangeleverd in de juiste setjes. Bij elke bestelling zitten er weer zegels tussen die ik nog nooit gezien heb, of die ik me herinner van héél vroeger.
Vandaag dit pareltje. Een echte Kirkeby.
Niet alleen de buitenlandse postcrossers zijn er dol op. 't Is ook een feest voor de zender (mij) of de Nederlands ontvanger (IZA - ik weet zeker dat daar iemand kwijlt bij het prachtigs op de rechterbovenhoek van de envelop met mijn ziektekostendeclaraties).
P.S. Bij een flinke bestelling krijg je een groen rond plastic bakje met een oranje sponsje erin. Een professionele likker!

3 opmerkingen:

José zei

Ha, wat een fijne tip! Ik heb mezelf hiermee verwend en ik ga nu ook die guldenpostzegels van de ongebruikte enveloppen afhalen, die al jaaaren in het postzegelbakje liggen te wachten!

Reading woman zei

Ik ben inmiddels ook een trouwe afnemer. Houd ook erg van oude postzegels, trouwens.
Dit jaar 60 kerstkaartenpostzegels besteld, een aantal dagen later ook weer 50 zegels van 44 cent.

Dus Ina, wat is een forse bestelling?
Heb ook wel zin in een groen bakje met spons.

J@cq

my troll beads zei

My Troll Beads

 

blogger templates | Make Money Online