zondag 1 februari 2009

Klemtoon


Sint schonk het huishouden een scheurkalender. Die van Onze Taal. Elke dag een taalpuzzeltje, een wetenswaardigheid, ethomologisch of whatever, over leenwoorden of zo. Steevast ingeleid door een vraag op de voorkant van het blaadje, onder de datum.
Laatst ging het over vreemde klemtonen. De portee weet ik niet meer, maar de volgende anecdote kwam weer boven.
Ik studeerde in Amsterdam. Op de dag van mijn afstuderen werd de OV-studentjaarkaart afgekondigd; ik deed het nog met strippenkaarten. Daar deden we zeer zuinig mee. Met plakbandjes werd de levensduur verlengd. Een controle zou het niet overleven, maar een chauffeur wilde wel eens missen dat hij op plakband in plaats van op papier stempelde, en dan veegden we de stempel er weer netjes af. Klaar voor de volgende keer.
In tram 1 was het, vermoed ik, dat ik een keer buiten het centrum kwam en niet de gebruikelijke twee, maar zelfs drie strippen af moest stempelen. Mijn strippenkaart had geen plakband, ook dat nog. Het Hoofddorpplein was de zonegrens en ik moest een paar haltes verder. Grijs rijden dan maar, met een stripje te weinig.
Helaas, controle.
Ik besloot in een moedige bui de vermoorde onschuld te spelen. Ongetwijfeld ingegeven door monetaire paniek. Waar zou ik in vredesnaam een boete van moeten betalen?
"Echt waar, de zonegrens al gepasseerd? Hoofddorpplein, zegt u? Ik ken Amsterdam helemaal niet. Ik moet naar het Surinameplein, ik dacht dat daar de grens wel lag."
De controleur liet me er mee weg komen, en draaide zich naar de volgende inzittende. Een man achter mij merkte op, voor mij én de controleur hoorbaar:
"Als je Amsterdam niet kent dan zeg je SuriNAmeplein en niet SurinamePLEIN."

2 opmerkingen:

Elsje zei

Grijns. Zo erger ik me bijna elke dag aan de filelezer op de radio die het maar heeft over de file op de A4 bij Zoeterwoude-RIJNdijk ipv over Zoeterwoude-RijnDIJK.

Anoniem zei

En die man had helemaal gelijk! Die controleur had het goed met je voor en je kwam er gemakkelijk van af - ik heb om dezelfde reden een keer een geweldige Franse show opgevoerd. Wel meteen een deel van de kosten van de Franse les eruit, want de boetes zijn tegenwoordig wat hoger.

 

blogger templates | Make Money Online