maandag 12 oktober 2009

Toepad

Het gaat geen punten scoren in de poëzieklas. Een enkel zinnetje haalt een modern gedicht van mijn hand. Misschien. Ooit. Voor de neven en nichten en van vaderszijde, dit kijkje in ons gedeeld verleden. Klik vooral op de link, voor het echte drama.


Cadence perdu

Na de kerk en de cake en de kip
het hele gezin in de zwarte Dauphine
om de vader van pa en de moeder van pa
en de neven en nichten te zien

Zingen we canons en psalmen in koor
de heer is mijn herder, de morgen breekt aan
‘Net goed’, zegt de man met de hoed in zijn hand
als wij met pech aan de kant komen staan

Twee kabouters niet thuis in de bocht in de weg
Over de Maas waait een stinkende wind
Mijn laars krijgt een kraagje van zondagse kous
Toepad is daar, met het erf van kastanjes en grind

Wie nog geen zes is die mag op de koe
We besluipen de kuikens in grazige wei
Een oudere nicht die komt nat uit de bron
Een neef met een spijker vol roest in z’n zij

Kijken bij oma naar kaas in de kelder
Opa jaagt spreeuwen omhoog uit de boom
Het vlees in de soep kauw ik zwijgend tot gummie
Een knipoog van links, en ik spuug in de hand van mijn oom

Om vijf over vijf spreekt de man in zwart wit
nul – nul en een één en een drie
Terug in de auto met appels op schoot
en ieder van ons met een reepje cacoafantasie

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een mooie sfeerbelevenis van een leeftijdgenoot. Zelfs de Renault Dauphine staat op mijn netvlies! Jammer, dat de link naar het Toepad niet werkt. Ik ben er erg benieuwd naar. Ik ben nl. niet ver van die plek opgegroeid.

Neeltje

nrrdgrrl zei

meh, ik krijg een 404. jammer, want verder mooi. vooral die net-goedfiguur.

Ina zei

@anoniem & @nrrdgrrl:
Ik heb de link ververst; bij mij werkt het.

 

blogger templates | Make Money Online