donderdag 4 januari 2007

Thuistaal


Ante scriptum:
Onderstaand blogje schreef ik op 4 januari 2007. Op zaterdag 24 februari ontving dit blogje tientallen bezoekers. Blijkbaar mensen op zoek naar de naam van de moeder die aangebrand eten serveert? Ik ben nieuwsgierig waar uw nieuwsgierigheid vandaan komt. De Staring puzzeltocht? Alstublieft, vertelt u het mij. Laat een comment achter of stuur me een mail (zie rechterkolom). Dank!

Gisteren sprak iemand op de lijst van de boekgrrls van het NRC. Au! Ik reageerde en verweet de schrijfster een te groot chauvinisme voor het Amsterdamse. De samenvoeging van de Nieuwe Rotterdamse Courant en Het Handelsblad (uit Amsterdam) leverde ooit Het NRC/Handelsblad op. Af te korten als (en nu nooit meer fout doen) de NRC. Andere grrls associeerden naar andere vloeken in de kerk, zoals P van de A. Dat ontaardde in een fraaie lijst mailtjes over thuis gebruikte uitdrukkingen onder het kopje Thuistaal.
Ik haalde op dat mijn moeder - zelf ook geen begenadigd kok - regelmatig het verhaal vertelde van een vrouw die niet denderend kon koken. Als er commentaar kwam riep ze 'niet zeuren, is beetje aangebrand.' Op een goede dag keek één van de kinderen naar wat op haar bord lag en vroeg:
"Heeft aangebrand ook pootjes, moeder Aagt?" En ik vroeg me hardop af of het echt gebeurd was.
Per omgaande kreeg ik van twee grrls het antwoord:

AANGEBRAND

Aagt Morsebel nam kleinen Piet
In kost, en als het kind, te middag aangezeten,
Haar soms zijn walging merken liet:
De vieze bijsmaak van heur knoeisels werd geweten,
Aan kaarsvet, roet, noch snuif; 't was altoos: "Lekkertand,
Wat zou het zijn, als aangebrand?"
Nu kwam er eens een schotelvol groen eten
Te voorschijn, die Kok Aagt spinazie had geheten:
Hiervan kreeg kleine Piet zijn deel op 't bord gesmakt;
Hij roert er in; hij vindt twee achterpooten
Van d' armen kikvorsch, onder 't warmoes kort gehakt,
En legt, met de oogen half gesloten,
Zijn eetvork neer, terwijl hij vraagt:
"Heeft aangebrand ook voetjes, moeder Aagt?"

A.C.W.Staring (1767-1840)

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Er is niets mis met beperkt chauvinisme, en zeker niet voor Amsterdam, maar om te schrijven is het een moeilijk woord. Dat is zo. :-)

Ina zei

LOL
Chauvinimse klinkt wel leuk, maar niet minimaal genoeg ;-)

Maar waar blijft de spellingschecker bij blogger!

Anoniem zei

Het werd een beetje een warme wijn nimf...:-)

 

blogger templates | Make Money Online