zondag 2 september 2007

Geniet van je laagte

Een programma dat uitgezonden wordt op donderdag met als presentator Henny Huisman. Ik mag dan nog zo'n zangfanaat zijn - en dan vooral in koorverband - maar ik had Korenslag volledig aan me voorbij laten gaan. Op donderdag immers oefent mijn eigen gezelschap. En Henny Huisman ... nou nee, liever niet, zeker niet als er engels moet worden gesproken.
In het alumniblad van de UU, dat kwartaallijks op drie minuten van mijn diagonale aandacht mag rekenen, las ik dat een Utrechts koor gewonnen had. Een koor onder leiding van Johan Rooze. Dat maakte me nieuwsgierig en ik heb via Uitzending gemist de finale bekeken. Wow! Het spelonderdeel the battle en halleluja overtuigde me helemaal. Wat een heerlijk koor.
Johan ken ik van uit mijn USKO-tijd. In de jaren tachtig stond Harold Lenselink als dirigent voor het Utrechts studentenkoor. Johan nam tijdens de kampweek, waarin we één van Bachs grote werken erin stampten, de sopranen onder handen. Hij deed dat gedreven, humorvol en 1000% muzikaal. Om negen uur 's ochtends een zuiver bachcolleratuurtje kwinkeleren na hooguit drie uur slaap viel niet altijd mee. Hoewel mijn nachten sindsdien langer zijn geworden heb ik nog steeds baat bij de tip die Johan ons toen gaf.
"Let bij het inzingen op je laagte. Geniet ervan. Dan komt de hoogte straks vanzelf."
Autosuggestie of de waarheid? Ik zou het niet weten. Maar het werkt nog steeds.

Geen opmerkingen:

 

blogger templates | Make Money Online