zondag 12 maart 2006

Hartverwarmend

Op deze koude zaterdagmorgen rijd ik naar de stad. Ik ga op jacht naar een verjaarscadeau voor een speciale vriendin die wel wat bijzonders kan gebruiken. 't Sneeuwt en 't is ijzig koud. Ik mijd de markt en zoek in Praamstra een notitieblokje van plint uit. Zo, als ik verder niks vind ... dit is in ieder geval vast wat.
Dan via de deprimerende Lange B. naar de Nieuwstraat. Zizo is mijn doel. Een sieradenshop gerund door een stel superenthousiaste jonge meiden.
Een blingbling-mevrouw van middelbare leeftijd met hoogrood haar lijkt de winkel leeg te kopen. Ik sluip voorzichtig rond, op zoek naar dat ene speciale sieraad voor F. Al snel biedt het zich aan. Als een magneet word ik naar een vitrinekast bij de deur getrokken en inderdaad: bingo! Precies wat ik zoek. Ik besluit tot een ketting en een ring. Kan ze zelf nog eens terug komen voor de armband ;-)
Bij de kassa raak ik in gesprek met wat ik denk dat een van de eigenaren is. Ze is even enthousiast als ik over de aankoop en raakt niet uit-ingepakt. Nog een blaadje, daar een bloempje, strikje, allemaal even kunstig. Ik vertel dat ik ooit bij hen zo'n mooie glazen ring heb gekocht en voor ik het weet koop ik een glazen hanger uit dezelfde serie. En zij maar blij zijn. Over de lokatie van de winkel, over hun voorraad, over de klanten. Zelfs een rampverhaal over betaalde goederen die nooit zijn geleverd wordt verteld op een opgewekte 'wat we nou toch weer meemaakten'- toon. De levenslust is aanstekelijk. Dan zie ik nog een magnifiek kaartophangsysteem en - hopla - daar ook maar twee van gekocht. "Het is echt uw topdag!" Innig tevreden verlaat ik de winkel. Het komt wél goed met de mensheid.

P.S. Deze blog is niet voor het chagrijn. Het is dan ook met lakoniciteit dat hier vermeld zij dat de glazen hanger na twee dragen van het oogje gleed en in tientallen barrels op het marmoleum lag.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

euh... wist je dat ik ook wel wat speciaals kan gebruiken :-)) wat voor kaartenhanger heb je???

Ina zei

Zodra je gaat scheiden ben je de eerste :-(
De kaartenhanger is een bol aan een ijzeren draad met allerlei staketsels eruit alle kanten op met aan elk eind een knijpertje. Ook leuk voor roosjes en wat dies meer zij!

 

blogger templates | Make Money Online