vrijdag 3 november 2006

Stemwijs



Als eeuwige zwever tussen hart en hoofd ben ik er nog lang niet uit welke knop ik aan zal tippen op 22 november. Als Wouter gaat zeggen 'No way dat ik ooit met het CDA ga regeren' dan had hij gelijk mijn stem (nou ja, niet hij zelf, want ik stem altijd een vrouw, maar zijn partij dan). Ik ben namelijk nog steeds wel een fan van paars. Ik vond in die tijd Nederland vernieuwender en de ministers aansprekender. Een links kabinet is een zoete droom, die ik ook wel dichterbij wil brengen. Al is het maar om eens te beleven of het kan werken. Zo is Paars toch ook ooit begonnen?

Ik heb advies nodig. En waar die beter te halen dan bij de online-stemwijzers? Ik begon bij de stemwijzer van het IPP. Die was helder: 1. GroenLinks, 2. SP en 3. PvdA. Nou ben ik geen SP-type. Ik ben er te optimistisch voor, denk ik. Maar veel van hun ideeën mogen op mijn sympathie rekenen. Voldoende om niet op Jan en de zijnen te stemmen zijn de lokale SP'ers. Nog nergens heb ik anders meegemaakt dan dat het een lachopwekkende one-issue-partij is. Zo zit hier ter stede een ontzettend lieve jongen in de raad, niet dom ook, en het enige waar hij over kan praten is de flora- en faunawet.

Nee, ik zweef al jaren tussen GroenLinks en PvdA. Niet onbelangrijk is het volgende detail: ik stem al decennia lang op de verliezende partij. Niet expres natuurlijk. Al lijkt het een reden om CDA te gaan stemmen :-)

Nog een adviesje ingewonnen. De Trouw-test, het kieskompas. Terwijl ik het invulde voelde ik GroenLinks een paar stappen dichterbij komen. Ik vulde in liever met Femke dan met Wouter een beschuitje te willen eten. Maar, o verrassing: stemadvies PvdA. Weer de handen in het haar.

Donderdag j.l. bood de Volkskrant weer een kans. Een culturele test, ditmaal. Hoera, een heerlijk tegengif tegen alle aandacht voor het economische. De test uit de krant en ook nog op het internet gedaan en met kop en schouders: GroenLinks.

Ik weet wat ik wil: GroenLinks stemmen. En dat de PvdA de grootste partij wordt en niet met het CDA gaat regeren. Dan hoef ik niks meer van Sinterklaas.

3 opmerkingen:

Elsje zei

O, wat ben ik toch blij dat ik nooit een zwevende kiezer ben geweest! Voor mij is altijd meer de vraag: wélke GL-er zal ik dit keer stemmen. Eén keer een man gestemd: Hugo vd Steenhoven, vanwege zijn uitstekende werk hier in de Domstad. Maar die maakte vervolgens niets klaar. Vaak genoeg Marijke Vos gestemd. Maar die zit in de hoofdstad. Femke? Mjmm... het feit alleen al dat ze de enige vrouwelijke lijsttrekker is, zóu genoeg moeten zijn. En toch twijfel ik...

Sjaak zei

Stemwijzer gaf de Bermuda-driehoek GL, PvdA en D'66 aan. Precies de partijen die Sjaak ooit koos. Pechtold is een showstopper. Sjaak identificeert zich vaak met onderliggende partijen en Bos cs moeten niet onder de 40 zetels komen.

Trouw gaf PvdA maar dicht daarbij Christen Unie. Femke was ver weg. Wellicht toch die gereformeerde katholiek die Sjaak placht te zijn volgens Coef!

Elsje zei

Net even de stemwijzer ingevuld en tot (eigenlijk toch wel) mijn verassing is het GL. Niet zozeer dat het stemadvies GL is, maar dat mijn mening op slechts één punt niet in overeenstemming is met dat van GL. En dat was een vraag waarop ik 'weet niet' had ingevuld.

 

blogger templates | Make Money Online