dinsdag 1 september 2009

De chauffeur


Een parade van 18 auto's, kriskras op een grasveld geparkeerd. Elk voertuig is een theater. Publiek kiest welke voorstelling in welke auto('s) het wil bezoeken. Totale voorstelling: 45 minuten. Onderstaande monoloog heb ik een keer of 12 gespeeld.

[Chauffeur opent rechterachterportier. Anderen laten zichzelf in. C. neemt plaats achter het stuur. Monoloog richt zich tot persoon rechts achterin. Contact via achteruitkijkspiegel, een enkele blik achterom. De rit vangt aan. Veel stiltes. De chauffeur dult geen inmenging. Indien toch gereageerd wordt: nee, laat mij maar even vandaag of ik ben nog niet klaar of zeg maar niks, ik hoor het al]

U ziet er weer keurig uit.
Als ik zo vrij mag zijn.
Strak blauw voor zakenlui is zó 2008.
Deze outfit kleedt u goed af.
Succes verzekerd.

Wat u ruikt is polish.
Ik ben net even door de wasstraat geweest.
Volgetankt.

U weet zeker dat u geen stropdas wilt dragen vandaag?
U heeft wel een ontmoeting met mevrouw Jongerius.
Nou lijken die FNV-lui heel casual, maarre .... hè?
Ik maak zo wel even een omweg.
Mijn zwager heeft een uitstekende kledingzaak.

De afspraak met de minister was een succes, neem ik aan?
Heeft u die ijsbreker gebruikt die ik u meegaf?
Sexistische moppen doen het altijd goed bij mannelijke ministers.
O, uw vrouw belde.
Of ze de vakantie naar de Seychellen kon boeken.
Ik heb het afgezegd.
Daar vindt u niets aan.
Ze heeft trouwens in de gaten dat uw trouwbelofte, zal ik zeggen ... wat rékbaar is?
Als ik u mag adviseren, misschien moet u mevrouw Manon maar niet meer meenemen als er camera's zijn.
Ze valt toch op, hè, met die flinke jongens.

Ik heb een cadeautje voor uw vrouw gekocht.
't Zit in uw tas.
Geef het vanavond maar.
Tijdens Pauw en Witteman.

Als u uw mobiel zoekt, die heb ik bij me gestoken.
Uw vrouw belt me net te vaak, en net te vaak ongelegen.
U had een voicemail van ene Jan-Peter.
Heb ik gewist.
We hebben het veel te druk.

Waar was u toch zonder mij?
U mag me wel eens opslag geven.
Wat zeg ik, ik zou het zelf niet slecht doen als CEO.

Zo we zijn er.
Stropdassenwinkel.
Koop wat fatsoenlijks.
Groen staat je niet.
En nou d'r uit.

Geen opmerkingen:

 

blogger templates | Make Money Online